Cuando desmonteis bielas para limpiar y engrasar revisar la zona del eje donde está el taladro, lo pone en la intrución.aunque no tengais una "Rise"pero lleveis el Shimano Ep8 o el Ep8 Rs.
El problema y por lo que he agarrado los caballos al comentar, pese a la tirria que tengo a Shimano, es que ese informe técnico es de parte. e*thirteen, menciona "otras marcas" de bielas pero no precisa cuales.
Hasta que no se confirmen más roturas de ejes con otras marcas/modelos de bielas no podemos asegurar que Shimano sea la causa exclusiva.
Si se confirma una multiplicidad de fallos con otras marcas de bielas, será momento de acordarse de Shimano....otra vez.
El problema es deShimano, e*thirteen como lo es de Orbea o cualesquiera otra marca que equipe ese motor.
Aquí no es sólo un incordio, con una rotura repentina de eje, te puedes matar.
BACKGROUND
e*spec alloy and carbon cranks were developed specifically for Shimano™ ebike motors and sold via OEM and aftermarket channels in 2020 & 2021.
March 2021, e*thirteen was made aware of Shimano™ EP8 spindle failures when used in conjunction with a number of different brands’ cranks, including the e*thirteen e*spec cranks.
e*thirteen took immediate action to diagnose the issue with extensive 3rd party lab testing and metallurgical analysis to understand the root cause.
e*thirteen’s analysis suggests that some Shimano™ EP8 spindles may have manufacturing defects which over time, can develop into cracks with use and exposure to the elements.
This Technical Service Bulletin, #157, suggests a safety inspection to verify the motor spindle integrity when these cranks are used in conjunction with the EP8 motor.